Pages

23 March 2013

Home » » Tong gas Dan Proton Persona

Tong gas Dan Proton Persona

Selamat Pagi uolssss semua.

Proton Persona. Tong Gas.



Proton Persona ni kereta famili aku. Beli tahun 2010 camtu. Lepas Mak bapak aku pencen baru dapat pakai kereta baru.

Tong Gas ni pulak untuk masak kat dapur. Takkan tak kenal tong gas kot.

Kisahnye masa cuti tahun baru cina sekitar tahun ni aku ada balik ke kampung. Time tu abang aku yang kedua masih ada dekat rumah. Cuti panjang. Dak UiTM memang suka dapat cuti panjang. Pagi tu tengah aku syok tengok tv tetibe mak aku seru nama aku dari dapur nun sana tu. Aku pun bergegas la ke dapur tengok apa jadi. Rupanye gas dah habis. Mak nak masak lauk tengahari time tu. So kena lah beli gas baru dekat kedai.

Abah pulak time tu takde dekat rumah. Keluar bersama-sama Proton saga lama beliau. So yang ada dekat rumah cuma aku dengan abang aku. Yang tahu bawak kereta lah. Abang aku yang sulong tak balik pulak time tu. So aku pun seru abang aku yang kedua tu dari tidur lena beliau. Dengan muka mamai dia tengok apa yang jadi. Tak banyak tanya terus beliau basuh muka dan standby.

"kau pergi la kedai dengan Ijul tu(abang aku), boleh bawak kereta dah kan. Kunci ada dekat atas meja abah kau biasa letak dekat situ"

"Boleh je mak."

Aku tak banyak cakap. Abang pun lebih kurang je. Muka confident je. So abang aku pun pegi la start kereta proton persona tu. So aku assume la bang aku yang handle masalah ni. Tetibe mak seru nama pulak.

"Kau pergi la dengan Ijul tu. Tolong-tolong sikit"

"Errrr..ok2 mak"

Aku pun keluar dari pintu rumah sambil blur tak tahu buat apa. Abang aku dok tanye aku.

"Kau boleh bawak kan?"

"Bole je"

"Kau pernah bawak tak kereta ni?"

"Ala kau bawak la dulu"

So aku pun confident duduk dekat seat pemandu kereta persona tu. Adalah sekali haritu aku bawak sambil bapak aku duduk dekat sebelah. Boleh lah. So start nak mengundur dan enjin pun mati. Awal sangat lepas klac. Hati confident hidupkan balik enjin. So reverse la kereta tersebut dengan berjaya. Sampai simpang pertama nak keluar dari lorong rumah aku tu sekali lagi enjin mati. Nasib baik takde orang tengok. Abang aku perhati je aku kat sebelah. So jalan lah macam biasa. Best betul bawak kereta ni.

Tengok-tengok banyak kedai tak bukak. Raya cina kan. So aku pun pusing balik. Pergi kedai depan kat hujung jalan besar sana. Dalam perjalanan aku nampak lubang besar. Aku confident elak lubang tu. Bang bunyi tayar masuk lubang. Abang aku dok perhati sinis kat sebelah.

"Ni kalau abah tahu mampus ko"

"Alah abah pun kadang-kadang langgar lubang gak. Rilek arrr"

So jumpa la satu kedai jual gas ni. Abang aku pergi setel. Aku dok dalam kereta je. Time nak balik tu abang aku pulak bawak. Banyak betul misscommunication. Last-last aku tukar tempat. Abang aku bawak lebih kurang aku je kot. Iyalah masing-masing tengah belajar memandu lagi kan. Lesen sebenar masih di awang-awangan. Sampai ke rumah abang aku bawak.

"Ada gas tak?"

"Ada mak. Jap pergi amik"

"Ok tak bawak kereta tu"

"Ok je mak. Takde hal lah. Benda kecik je tuh"

Mak pun pasang balik kepala gas tu. Sambung balik kerja memasak tadi. Abang aku sambung tido. Aku sambung tengok tv. Sampai la abah balik.

"Bawak kereta eaa tadi?"

"Ha ahh. Gas abis tadi"

"Kau bawak ke Ijul?"

"Dua-dua bah"

"Hurmm..."

Camne abah aku boleh tahu kitorang drive tadi? Pasal abang aku park kereta tu lain pesen. Senget kot sampai proton saga bapak aku tak boleh nak masuk park haha. Abah tak marah pun. Iyelah kan anak dia ni dah terer bawak. Kemon lah haha. Dapat tau aku langgar lubang tadi abis maampuih aku haha.

Ok bye.

p/s : Apasal tiap kali aku bangun tido mesti aku sakit kepala ek?

0 comments:

Para Pengikut Yang Superb Setia hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...