Pages

25 May 2010

Home » » Kisah lama yang hampir dilupakan

Kisah lama yang hampir dilupakan

Ok tiba masa untuk aku bersihkan blog aku ni yang sememangnya dah banyak dihuni oleh adik beradik hantu hahaha...aku nak tulis pasal cerita aku yang baru aku dengar pasal rumah lama aku dulu..rasanya sudah tiga tahun aku berpindah ke rumah aku yang sekarang ni..rumahnye taklah besar tapi cukup la untuk aku dengan famili aku duduk..


ok berbalik pasal cerita yang baru aku dengar tadi bende ni diceritakan oleh mak aku yang masih bekerja dekat dekat dengan rumah lama aku tu..isi cerita tu mengatakan yang rumah lama tu sudah ada penghuninye...hurmm penghuni yee..maksud aku penghuni ni kira bukan manusia la..biasa la kalau rumah kosong ditinggalkan tanpa dijaga mesti punye ada yang datang singgah...siapa yang singgah tu aku kurang maklum la..aku sebenarnya memang ada pengalaman merasai bende ni setelah aku pindah..ada la tiga empat bulan yang lepas(kira tahun ni laa)mak aku ada suruh buat kerja sikit kat rumah lama aku tuu..kerjannye simple je..bakar kertas yang tak pakai...aku pun pegi la bakar kertas kertas yang bertimbun macam bantal kat courts..bakar punye bakar punye bakar hari pun dah gelap..ala dalam pukul 6.40-7.00 gitu laa..masa keja aku dah nak habis mak aku pun panggil dari jauh suruh balik...aku pun bakar la saki baki kertas yang ada tuu..dah habis aku pun gerak tetiba je aku rasa macam lain macam tapi biasa..hurmm macam mana tuu..time tu la aku rasa macam ada bende yang dok perhati aku..aku tak tau la samada tu cuma perasaan aku je..yela aku ni bukan la jenis berani sangat tambah lagi time tu dah nak masuk senja..paham je la senja ni time mata merah keluar jalan jalan...tambah lagi time tu jugak la aku teringatkan peristiwa yang pernah berlaku masa aku tinggal di situ dulu..

apa yang aku teringatkan?...aku teringatkan yang aku pernah ternampak langsuir ke pontianak ke polong ke aku pun tak tau la apa kejadah nama bende tu..tapi memang aku nampak..time tu aku kecik lagi tau..comel la jugak..ehh time tu aku pegi dapur..mak aku tengah basuh pinggan..abang aku dok tengok tv..bapak aku tak silap aku pergi kenduri yasinan...isshh tajam betul daya ingatan aku ni hehehe..time aku kat dapur tu aku pun pergi la kat pintu dapur yang terbuka luas..aku pandang mak aku yang tengah khusyuk basuh pinggan..pandang punya pandang mak aku tak pandang aku..aku pun pegi la tengok pemandangan belakang rumah aku tu..semuanya gelap sebab malam tapi nampak la sikit sikit dek kerana pancaran lampu dari dapur rumah aku tu..tengah syok syok menghayati keindahan malam tuu sekali time tu la aku buat pertama kalinye melihat kelibat putih samar samar kat atas pokok rambutan bersebelahan dengan pokok durian..aku tak sure bende tu bertenggek kat pokok mane sebab gelap..aku pun masa mula mula tengok bende tu aku tak expected la yang bende tu bende..tapi bila aku tengok betul betul aku rasa lain macam sikit..memang bende tu berkemungkinan kain putih atau plastik atau pape je la tapi aku memang rasa lain macam+seram+apa bende tu?...sebabnye aku dapat rasa yang bende tu sedang melihat aku kerana aku pun sedang melihatnya..pastu aku panggil mak aku and tunjukkan bende tu..respon mak aku memang cepat..mak aku suruh aku masuk pastu mak aku terus tutup pintu tu..siap dikunci lagi..terus aku dengan mak aku menyertai abang aku yang tengah syok tengok tv..mak aku diam aku pun diam la jugak...

pastu cerita tu tutup macam tu je sampai la beberapa hari yang lepas mak aku menggungkit kisah lama ni...pasal yang aku habis bakar kertas tu aku buat macam biasa je sebab benda ni bukan pelik sebab memang kita berkongsi alam dengan bende ni..nak taknak kita kene gak hadapi...sekarang ni aku dah dapat jawapan yang aku simpan bertahun dah...apa yang aku tengok masa kecik dulu tu mungkin 60% betul dan benar benar terjadi...sekarang orang yang duduk berjiran dengan rumah lama aku tu dah mula merasai bebende tu..orang tu pun cerita la kat mak aku..dan mak aku pun cerita la dekat aku...

0 comments:

Para Pengikut Yang Superb Setia hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...