Pages

03 March 2013

Home » » Kuda Putih & Hantu Raya

Kuda Putih & Hantu Raya

Assalamualaikum.

Indah betul pagi ahad ni. Dengan suasana katil yang lembut. Kipas pusing pada kelajuan 3. Roomate sebelah yang masih lagi tidur. Cahaya matahari yang memberikan vitamin diluar tingkap. Memang indah lah senang cakap. Ok. Korang tengok tajuk atas tu mesti korang ingat aku nak sembang pasal binatang dengan makhluk halus kan. Guessly korang wrong 100 percen. Ingat aku bela saka ke apa haha.

Ni cerita pasal motor kesayangan aku. Ok let start it. Dulu aku pakai motor Honda Wave 125 S. Ataupun aku gelarkan dia Kuda Putih. Start pertengahan tahun 2008 aku mula bawa motor ni. Time tu aku masih di tingkatan 3. Dan semestinye aku tiada lagi lesen motor. Tapi disebabkan kepakaran aku membodek abah aku dapatlah aku bawa. Motor ni abah aku yang beli pasal apa entah. Tetibe nak rasa pakai motor baru kot time tu. Tapi cukup dua bulan abah aku bawa motor ni ulang alik pergi kerja, aku pulak take over bawak pi sekolah. Tapi kejap je pasal lepas tu abang aku pulak yang bawak pasal abang aku sambung tingkatan 6 dekat sekolah aku. Aku bonceng je la dekat belakang. Aku mula bawa motor ni sepenuhnye masa tahun 2009. Masa tu abang aku dah sambung belajar dekat Perak. So tinggal la aku seorang untuk menunggang motor ni selain abah aku. Mulai saat tu la aku mula kenal rasa eksiden, spare part motor kena rembat dekat sekolah, kena tahan JPJ, konvoi raya dengan kawan-kawan, dan banyak lagi la.


Sampai la ke tahun 2011 aku bawa keluar motor ni keluar dari Pekan Parit Sulong. Aku sambung belajar dekat GMi Bangi. Start daripada tu aku dah tak kenal erti naik bas lagi. Nak pergi mana-mana je naik motor. Semuanye motor. Sampai satu saat aku bangun pagi mesti kena tengok motor dulu walaupun motor aku tu standet gaban tahap make up pondok buruk. Serius biasa je. Tapi setiap kali tengok rasa alhamdulilah motor aku ada lagi. Banyak giler kenangan aku dengan kuda putih ni. Aku tak pernah nak menyangka motor sebesar 125 cc ni mampu sampai ke Kelantan, Perlis, dan Penang. Utara dan timur tanah air mampu dijajah tapi selatan Johor sendiri aku tak pernah bawa. Pelik sungguh haha.

Sehinggalah pada tarikh 1.1.2013 aku bawa kuda putih ni untuk dilepaskan sebagai deposit muka kepada Hantu Raya. Sedih giler aku dalam hati tapi kata orang nak benda yang lebih baik kena la lepaskan sesuatu yang baik juga. Oleh tu lepas dah bincang dengan abah aku, dapat kata putus semua aku pun go on dengan keputusan aku tu. Abah aku pun dah bagi restu. Cuma time tu aku tak bagitau mak aku pasal aku tahu kalau aku bagitahu awal-awal mesti dapat red blocking punya. Last day nak ambil motor baru aku beritahu kat mak aku. Nampak tak permainan dekat situ haha.

Tengah hari selasa tahun baru 2013 tu aku pun bawa lah keluar seekor Hantu Raya berwarna hitam. Sangat lain rasanye menunggang Hantu Raya ni. Boleh dikatakan antara baka terbaik keluaran uncle Hong Leong. Yamaha LC 135 akhirnye menjadi kepunyaan aku setelah sekian lama. Keinginan nak pakai motor laici ni sebenarnye dah lama. Semenjak abang aku yang sulong pakai LC pada tahun 2009 untuk ulang alik belajar dari Perlis-Johor. Start daripada tu la aku mula berkenan dengan jentera keluarkan Yamaha ni. Dan selang beberapa tahun lepas tu abang aku yang kedua pulak pakai LC buat ulang alik Perak-Johor. Dan selang beberapa tahun juga pada tahun 2013 aku pula pakai LC buat ulang alik Bangi-Johor. Persamaan motor kami adik beradik adalah ketiga-tiganye adalah model secondhand. Dan yang membezakan adalah tahun keluar kilang. Tengok pada geran kdua dua motor abang aku keluar pada tahun 2006. Motor aku pulak tahun 2010. Ada kemungkinan motor abang aku tu adalah first model yang sangat misteri tu. Sangat la.

Kenapa tak ambil LC V2 yang baru tu? jawapan aku senang je. Sumpah tak berkenan. Tak tahu kenapa. Model lama ni agak maskulin kot haha.


Balik pada cerita aku keluar motor tadi. Nama pun model secondhand. Mesti la mantap sangat. Sangat la. Hari ke tiga aku keluar kan hantu raya ni dia dah buat hal. Problem pertama minyak petrol dia kuat giler vavi. Kedua part motor banyak dah tukar local. Ketiga coil magnet kong. Masalah ketiga aku dapat cover dengan claim dekat kedai aku beli tu. Harga coil magnet dalam RM100 lebih jugak la. Nasib baik dapat claim. Masalah kedua tu aku tutup sebelah mata pasal aku nak ganti cover set lain nanti. Projek hari raya aku haha. Masalah yang pertama tu pulak kedai tak tahu punca. Haram jadah betul la. Hantar workshop lain setting balik mainjet dia. Tak selesai lagi. Aku kopak duit aku RM100 beli carburetor lain. Pasal carburetor standet aku tu dah dikorek oleh owner lama. Kalau aku jumpa owner lama tu aku bubuh kerengge dekat seluar dia. Bukan reti nak stendert kan time nak jual dulu. Tapi aku berterima kasih dekat member aku Ali sebab jualkan cerburetor lama dia dekat aku. Sekarang ni motor aku dah ok balik. Ok sangat la.

Sekarang ni aku cuba save duit. Aku nak pakai kan hantu raya ni baju kaler biru. Beliau kata baju biru sangat menawan kalbu. So aku sebagai pembela hantu raya akan cuba untuk penuhi keinginan hantu raya ni. Padahal aku yang nak pakai coverset kaler biru wakaka. Cuma kadang-kadang tu terbakar gak la hati bila ada LaiCi lain yang berdesup perginye bila jalan sebelah-sebelah kat traffic light. Aku dah ada resepi cuma belum sampai masa lagi nak masak. Nak wat top overhaul dulu. Kasi buang daki-daki dalam jantung, paru-paru, buah pinggang semua kasi bersih. Baru lah sedap bawa. Tak payah laju sangat. Cukup aku dapat ikut Demak Evo Z sudah memadai haha.

p/s : nak sesuatu yang baik kena la korbankan sesuatu. take a risk and make it effort.

0 comments:

Para Pengikut Yang Superb Setia hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...