Pages

14 September 2013

Home » » Ada Apa Dengan Sony Xperia SP

Ada Apa Dengan Sony Xperia SP


Assalamualaikum para blogkers sekalian. Agak lama sudah nampaknye aku tak update blog usang ni. Entah mengapa tiada idea yang datang menjengah kepala otak ni. Well mungkin agak sibuk kot dengan kehidupan kat Institut ni. Hurmmm. krik krik krik.

Ok aku nak sembang pasal telefon aku yang paling giler latest aku pakai ni. Kalau perasan dulu aku pakai smartphone nokia N8 yang memang superb. Dalam tahun 2011 kot aku beli nokia N8 tu. Berapa juta keping gambar yang aku tangkap pakai phone tu jangan tanye la. Memang banyak. And know what harga N8 masa aku beli tu memang bapak mahal. Dalam 1.5k something macam tu. Dan aku pun terfikir how can i get so much money at that time. Apa pun semua tu dah berlalu. Kini Nokia N8 aku tu pun dah berpindah tangan. Member aku Faiz beli smartphone tu dengan harga yang dirahsiakan haha.


Sebenarnye aku benci dengan platform OS android suatu ketika dulu. Sebabnye ketika itu OS Symbian sedang meningkat naik dan memang aku fanboy symbian pun. Tetapi setelah beberapa ketika OS Symbian telah dilenyapkan secara terancang oleh orang tertentu dalam dunia OS ni. After symbian ditamatkan pembangunannye aku mula berasa yang i have to move on. Dari situ aku start menjengah kawan-kawan aku yang pakai android ni. Dan macam biasa teknologi semakin hari semakin berkembang. Android 2 tahun lepas tak sama dengan android 2 hari lepas. Abang aku sendiri pakai Samsung Galaxy S III dan aku pun tertarik dengan apa yang ada dalam android ni. Dan tak salah aku nak katakan yang android mungkin banyak mengambil gaya symbian tetapi dengan cara copy and develop with their style. Itu yang membuatkan aku terasa nak tukar angin. Try something new kan.

Dan pada penghujung ramadhan yang lalu aku mula mengorak langkah dengan mencari smartphone android ni. Pada mulanye aku target untuk mengambil Samsung Galaxy Note II tetapi harga dia masih maintain bapak mahal so aku pun menukar strategi. Setelah dikaji kat internet aku pun choose Sony. Dan sebenarnye aku pun dulu adalah Sony haters. Yeapp macam tak percaya pulak aku boleh pakai benda yang aku anggap sebagai losers dulu. Daripada Bangi ke Cheras ke Kajang aku mencari and sampai di Metro Kajang aku jumpa pun Sony Xperia SP. Retail harga dia boleh check dekat sony punye website tapi dekat kedai tu aku dapat murah sikit. Yuppp sikit je la murahnye. Tapi berbaloi la dengan warranty dynamics dari Sony sendiri. Bukan AP yeee hehe. N8 aku dulu pun set zitron apa haha.

Sepanjang aku pakai Xperia Sp ni aku rasa boleh la menepati citarasa aku dan mungkin menenggelamkan sedikit kenangan aku pada symbian dulu. Sebulan lebih aku pakai smartphone dari Sony ni aku dapat simpulkan yang this gadjet is intermediate awesome. Bateri dia memang pelahap kuat jika connect 24 hour dengan inetrnet. Tapi kalau off mobile data memang terasa penjimatan bateri dia. Xperia SP ni ada Power management yang mana ada fungsi STAMINA mode yang akan manage tahap penggunaan power bateri phone ni. Benda ni aku rasa berguna bila korang 24 hour connect dengan mobile data. Tapi still drain the power. Dia akan cut penggunaan bateri bila screen korang off. And bila korang on screen balik dia akan uncut balik mobile data korang. Satu lagi Low Battery Mode, yang ni dia kan cut semua function yang guna power battery macam line network korang. Daripada 4G tukar jadi GSM biasa and the others. Satu hari aku pakai phone ni aku akan charge 2 kali. And that usb cable aku akan bawak sekali dalam beg in case the power is out kat class or mana-mana tempat. Kalau ditanye kenapa tak off je mobile data tu aku akan jawab maka sia-sia la aku beli Xperia SP ni tapi tak guna secara optimum. Yeapp that mobile data is internet. And internet is me. Aku memang kaki twittter 24 jam. Facebook no 2. And weechat and whatsapp and instgram and semua lah. Sebab itu aku charge 2 kali sehari phone ni. Mungkin bulan depan aku akan beli satu powerbank sebagai alternatif nak cover power bateri ni. Sesungguhnye aky jealous dengan power bateri smartphone lenovo kawan aku Aidil yang didakwa sangat berkuasa sampai susah nak charge dalam sehari. Thats damn battery.


Yang lain-lain aku rasa is awesome adalah speaker dia. Memang tak kuat mana tapi ada sedikit features dalam Walkman tu yang buat sound dia gempak lagi-lagi bila pakai earphone dia. Memang sedap and the name is walkaman kan. Memang sedap la. Memang kalah earphone dari nokia yang microsoft dah beli tu. Video features pulak sokong 720p. Ok why not 1080p? aku rasa 720p dah lebih dari cukup sharp video dia untuk ditengok dalam skrin phone. Kalau nak piksel besar sila la tengok depan skrin TV yeeeaa. Dekat rumah aku ada sebijik 1080p pun made by Sony jugak. Lagipun definisi tinggi ni makan power battery kot. So aku rasa memang smart move by sony la buat 720p dekat Xperia SP ni dengan level intermediate smartphone.

Ok ada tak phone ni buat hal? Of course la ada. Mana ada smartphone yang perfect. Problem yang aku pernah kena ialah bila dia stuck tetibe. Bila nak unlock phone ni tetibe je dia tak respon. So bila dah freeze bagai tekan button off pun tak sembuh jugak so terpaksa la cari pen. Untuk apa pen? untuk cucuk dekat lubang force shutdown di sebalik penutup belakang phone ni. And the problem is solved. Restart balik dan guna macam biasa.

Kamera untuk Xperia Sp ni aku boleh kata yang ianye tak sebagus kualiti gambar nokia N8. Ianye 8 megapixel dan CMOS kot. Not sure. But the features dalam untuk kamera memang hebat. Banyak mode yang korang boleh main. Kalau setakat nak ambil gambar suka-suka dengan member tu memang cantik lah. Kira ok lah. Tapi kalau nak gambar lawa jugak pakai DSLR je la macam tu.






Kat atas ni hasil gambar dari Xperia SP sendiri direct tanpa edit menggunakan superior mode. Bagi aku dah cantik la ni bagi ketegori smartphone.

Ok tu je la kot sedikit bebelan aku pasal my handsome guy Xperia SP. Dah macam nama windows XP pun ada haha. Ok target nak pakai phone ni dalam range 3 tahun jugak sama macam nokia N8 dulu. And after that time tak mustahil aku pakai iOS pulak. Sebabnye right now aku adalah Apple haters. Thats all.

p/s : Bulan september ni memang sweet.

2 comments:

Tyara NY said... [Reply]

Terima kasih untuk review dan perkongsian info ni :)

*sedang survey ni*

Review said... [Reply]

For me, Xperia SP is more than enough for daily use :)

Para Pengikut Yang Superb Setia hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...